Particulieren en bedrijven kunnen via 1 online loket een premie aanvragen voor renovatie én energiebesparende investeringen. Die eengemaakte premie geldt voor woningen, appartementen en alle andere gebouwen in het Vlaamse Gewest.
Voorwaarden
Al wie investeert in een bestaande woning, appartement, appartementsgebouw of een niet-woongebouw (bijvoorbeeld een bedrijfspand of kantoorgebouw), zal afhankelijk van de doelgroep waartoe hij of zij behoort financiële steun kunnen aanvragen voor investeringen in energie-efficiëntie en investeringen in woningkwaliteit.
Je kan vanaf nu Mijn VerbouwPremie voor investeringen in energie-efficiëntie en woningkwaliteit aanvragen via het online loket.
Er zijn verschillende categorieën van werken die in aanmerking komen voor Mijn VerbouwPremie:
dak: isolatie en renovatie
buitenmuur: isolatie en renovatie
vloer: isolatie en renovatie
ramen en deuren: glas en buitenschrijnwerk
binnenrenovatie: binnenmuur, plafond en trap
elektriciteit en sanitair (waaronder regenwaterput)
hernieuwbare energieproductie: zonneboiler, warmtepomp, warmtepompboiler
gascondensatieketel (opgelet: de aanvraag van Mijn VerbouwPremie voor gascondensatieketel wordt stopgezet en kan je enkel nog aanvragen tot en met 31 oktober 2024, op voorwaarde dat de eindfactuur dateert van voor 1 november 2023 (en facturen maximaal 2 jaar oud zijn, op het ogenblik van de aanvraag).
Procedure
Online aanvragen
De premie online aanvragen kan via het online loket van Vlaanderen.
Wanneer de premieaanvraag is ingediend, krijg je een ontvangstbevestiging. Die kan je terugvinden in het online loket.
Het kan zijn dat een dossierbehandelaar je contacteert met de vraag naar bijkomende informatie of bijkomende documenten. Je wordt gecontacteerd volgens het gekozen communicatiekanaal (e-mail, post, Mijn Burgerprofiel of via E-BOX).
Je weet binnen de 8 maanden of de premieaanvraag al dan niet is goedgekeurd. Die behandelingstermijn is de uiterlijke en wettelijke termijn. De diensten van de Vlaamse overheid doen er alles aan om de aanvraag sneller te behandelen. Je kan altijd de actuele status van je aanvraag opvolgen via het online loket.
Heb je na 8 maanden geen bericht ontvangen over je dossier, dan heb je gedurende 1 maand de mogelijkheid om beroep aan te tekenen tegen stilzitten via het online loket.
Indien je niet akkoord bent met de beslissing, hebt u gedurende 1 maand de mogelijkheid om beroep aan te tekenen via het online loket.
Mijn VerbouwPremie wordt binnen de 12 maanden uitbetaald.
Ik wil hulp bij de aanvraag
Op papier aanvragen kan niet. Je kan wel een beroep doen op onze medewerkers voor hulp bij de aanvraag. Dat kan op twee manieren:
Heb je maximaal 5 facturen? Dan kan de themabaliemedewerker je in eerste instantie helpen bij het ingeven van een ‘eenvoudig dossier’:
Maak daarvoor je afspraak met de themabalie online via de knop 'afspraak maken' en kies voor het product ‘Hulp bij aanvragen Mijn VerbouwPremie (eenvoudig)’ of contacteer ons via tel 053 77 9300 om een afspraak te maken.
Meer dan 5 facturen? Dat vraagt een langere behandelingstijd. Hiervoor vragen we om een afspraak te maken met een expert van team Wonen of het Energiehuis BEA:
Maak je afspraak met team Wonen via 053 72 34 26.
Heb je ook een Mijn Verbouwlening of wil je meer info hierover? Maak dan je afspraak met Energiehuis BEA via tel 0800 930 30.
Je kan de premie digitaal aanvragen via het online loket.
Bewijsstukken
Identiteitskaart en pincode van je identiteitskaart
Of de Itsme© app op je smartphone
Rekeningnummer van ontvanger premie
Aanslagbiljet van 2 jaar terug (van de aanvrager + alle inwonenden)
Alle facturen en offertes
Aannemersattesten: het attest dat voor premieaanvragen voor energiebesparende aanpassingen (bv. isolatie, glas, warmtepomp, …) door de aannemer/installateur is in te vullen en dat de aanvrager bij de premieaanvraag moet voegen
Technische attesten
Foto’s van de werken voor en na
EAN-code elektriciteit (staat op je voorschotfactuur)
Optioneel– hangt af van welke categorie van werken je een premie wilt aanvragen.
Indien mogelijk:
Elk formulier in een afzonderlijk bestand in de formaten .pdf, .jpeg, en .png meebrengen op een USB-stick. Enkel deze kunnen worden opgeladen in de aanvraag.
Kost
Het aanvragen van de premie is gratis. Ook het advies van de stadsdiensten is gratis.
Uitzonderingen
Premieaanvraag bij ondernemingen
Wil je de Mijn VerbouwPremie voor je onderneming, organisatie of VME aanvragen, dan zal je tijdens het aanmelden in het online loket moeten selecteren namens wie je de aanvraag wilt indienen. Kies voor ‘organisatie’ of ‘onderneming’, afhankelijk van namens wie je de premie wilt aanvragen. In dit geval dien je niet te kiezen voor jezelf als ‘natuurlijk persoon’.
Staat de organisatie of onderneming niet vermeld? Dan zal de wettelijke vertegenwoordiger van deze organisatie of onderneming u eerst het gebruikersrecht moeten toekennen. Ook als syndicus of vertegenwoordiger van een VME moet je eerst het gebruikersrecht krijgen alvorens je Mijn VerbouwPremie kunt aanvragen.
Bekijk hier alle informatie over ‘aanmelden als ondernemer’. Als wettelijke vertegenwoordiger kan je de instructievideo’s op de website van VLAIO of de handleiding ‘Hoe rechten verlengen in het gebruikersbeheer’ raadplegen om de gebruikersrechten toe te kennen.
Meer info
Heb je plannen om te bouwen, verbouwen of te renoveren? Heb je vragen over de Vlaamse Energielening, BENOveren, renovatiepremies, groepsaankopen of energieverbruik? Dan kan je terecht bij Energiehuis BEA in hartje Aalst. Dit Energiehuis, een samenwerkingsverband tussen stad Aalst, het OCMW en Stroom vzw, wil burgers ondersteunen bij hun energievraagstukken of andere energiebesparende plannen.