Omgevingsvergunning

Wat?

De omgevingsvergunning vervangt en verenigt verschillende vergunningen:

  1. Omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen
    Als u werken uitvoert aan en rond gebouwen in het Vlaamse Gewest, is de algemene regel dat u een omgevingsvergunning aanvraagt.
    U hebt dus o.a. een vergunning nodig als u gaat: bouwen, verbouwen, slopen, graven, bomen vellen, reclameborden en afsluitingen plaatsen, ... .
  2. Omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden
    Wilt u een grond (al dan niet bebouwd) splitsen in minstens 2 loten om minstens één van de onbebouwde loten te verkopen als bouwgrond?
    Dan hebt u een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden nodig.
    De vergunning is vereist voor: een nieuwe verkaveling van gronden of het bijstellen van bestaande verkavelingen (wijzigen of opheffen van een verkaveling).
  3. Omgevingsvergunning voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten
    Als u in Vlaanderen een bedrijf wilt starten, moet u nagaan of u een omgevingsvergunning nodig hebt voor het exploiteren van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. In bepaalde gevallen is er alleen een meldingsplicht. Dat hangt af van het feit of uw bedrijf behoort tot klasse 1, 2 of 3 van het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning (VLAREM).
  4. Omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten
    Wie een kleinhandelsbedrijf of een handelsgeheel met een netto handelsoppervlakte van meer dan 400m² wil openen, heeft een omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten (kleinhandelsvergunning) nodig. Dat geldt zowel voor nieuwe als voor bestaande vergunde gebouwen, en zowel voor een kleinhandelsbedrijf als voor een handelsgeheel.
  5. Omgevingsvergunning voor het wijzigen van kleine landschapselementen of voor het wijzigen van vegetatie
    De aanvragen worden ingediend bij één loket, het Omgevingsloket, waarna één openbaar onderzoek en één adviesronde worden georganiseerd.

Het behandelen van aanvragen voor het afleveren van een omgevingsvergunning gaan gepaard met administratieve kosten. Een omgevingsvergunning levert een meerwaarde op voor het betrokken onroerend goed waardoor het gepast is een belasting te heffen die kan gebruikt worden ter financiering van de algemene uitgaven van de stad.

Voor wie?

De belastingplichtige is de natuurlijke- of rechtspersoon die de aanvraag doet strekkende tot het bekomen van een omgevingsvergunning of een stedenbouwkundig attest.

Hoeveel bedraagt de belasting?

Onderstaande tarieven gelden sinds 1 januari 2023. De tarieven voor de periode 1 januari 2020 tot 31 december 2022 vind je terug in het basisbesluit onderaan de pagina.

  1. Omgevingsvergunning
  • stedenbouwkundige handelingen (forfait per aanvraag): 46,50 EUR (vereenvoudigde procedure), 115,00 EUR (gewone procedure) en 43,00 EUR (weigering of intrekking aanvraag);
  • stedenbouwkundige handelingen (per bijkomende woongelegenheid vanaf de 2e): 86,50 EUR (vereenvoudigde procedure), 86,50 EUR (gewone procedure) en 43,00 EUR (weigering of intrekking aanvraag);
  • verkavelen van gronden (forfait per aanvraag per verkaveling): 46,50 EUR (vereenvoudigde procedure), 115,00 EUR (gewone procedure) en 43,00 EUR (weigering of intrekking aanvraag);
  • verkavelen van gronden (per bijkomende kavel vanaf de 2e): 86,50 EUR (vereenvoudigde procedure), 86,50 EUR (gewone procedure) en 43,00 EUR (weigering of intrekking aanvraag);
  • bijstellen omgevingsvergunning verkavelen gronden (forfait per verkaveling): 46,50 EUR (vereenvoudigde procedure), 115,00 EUR (gewone procedure) en 43,00 EUR (weigering of intrekking aanvraag);
  • exploiteren vergunningsplichtige ingedeelde inrichting: 46,50 EUR (vereenvoudigde procedure), 115,00 EUR (gewone procedure) en 43,00 EUR (weigering of intrekking aanvraag).

2. Meldingen en aanvragen stedenbouwkundig attest

  • stedenbouwkundige handelingen/meldingsplichtige ingedeelde inrichtingen (leefmilieu): 23,00 EUR;
  • stedenbouwkundig attest: 23,00 EUR.

3. Voor publicaties in een week- of dagblad met regionaal karakter (o.a. artikel 22 en 61 omgevingsvergunningenbesluit): 910 EUR (vanaf 1 januari 2024).

4. Analoog dossier

  • Bovenvermelde tarieven worden met 115,00 EUR verhoogd voor het digitaliseren wanneer een dossier analoog wordt ingediend (uitgezonderd de dossiers die door het CBS geweigerd worden of de dossiers die door de aanvrager worden ingetrokken).

Niet akkoord met een belastingaanslag?

Nog vragen?

De algemene regel is dat je met al je vragen en problemen rond lokale belastingen terecht kunt bij de dienst Financiën, team Belastingen, AC Gasthuisstraat 40, 9300 Aalst (voor deze dienstverlening werken wij enkel op afspraak). 

Informatie omtrent de bekendmaking van het belastingreglement overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur:

Basisbesluit:

Gemeenteraad:  17 december 2019

Bekendgemaakt op de website: 24 december 2019

Aantekening bekendmaking speciaal register: 24 december 2019, nr. 2019/27

Aanpassing 1:

Gemeenteraad: 20 december 2022

Bekendgemaakt op de website: 22 december 2022

Aantekening bekendmaking speciaal register: 22 december 2022, nr. 2022/29

Aanpassing 2:

Gemeenteraad: 28 november 2023

Bekendgemaakt op de website: 6 december 2023

Aantekening bekendmaking speciaal register: 6 december 2023, nr. 2023/15

Dienst Financiën

Adres
Gasthuisstraat 40, 9300 Aalst
Telefoon

Openingsuren vandaag

  • Gesloten

Het team belastingen/invorderingen van de dienst Financiën van de stad Aalst kan je terugvinden in de gebouwen van het OCMW.

Vorige week Openingsuren van 17 maart 2025 tot 23 maart 2025 Next week
Maandag 17 maart 2025
  • 09:00 - 16:00
Dinsdag 18 maart 2025
  • 09:00 - 16:00
Woensdag 19 maart 2025
  • Gesloten
Donderdag 20 maart 2025
  • Gesloten
Vrijdag 21 maart 2025
  • Gesloten
Zaterdag 22 maart 2025
  • Gesloten
Zondag 23 maart 2025
  • Gesloten

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten