Als je Belgische documenten wil gebruiken in het buitenland heb je een legalisatie of apostillestempel nodig. De legalisatie of apostille gebeurt volledig elektronisch.
Procedure
Zoek op de site van Buitenlandse Zaken of je een apostille of legalisatie nodig hebt.
De stad stuurt je document online naar de dienst Legalisatie van Buitenlandse zaken.
Je krijgt via e-mail een verzoek tot elektronische betaling; je dient dus te beschikken over een e-mailadres.
Na de betaling ontvang je een e-mail dat je de e-apostille/legalisatie kan downloaden.
Een apostille/legalisatie aanvragen voor een eensluidend verklaarde kopie (zonder afspraak)
Je kan langskomen voor volgende documenten:
een attest dat je houder bent van een identiteitskaart
een internationaal paspoort
een internationaal reisdocument
een origineel document.
Meebrengen:
het origineel document
een kopie van het originele document.
Een apostille/legalisatie aanvragen voor attesten en getuigschriften (zonder afspraak of via email)
Je kan langskomen voor volgende documenten of aanvragen per email
getuigschrift van woonst
strafregister (Bewijs goed gedrag en zeden)
uitttreksel uit het bevolkingsregister of getuigschrift gezinssamenstelling ….
Je kan een e-mail sturen naar bevolking@aalst.be.
Vermeld in je mail:
je naam
je rijksregisternummer
welk attest je nodig hebt
je e-mail
het and van bestemming
in welke taal je de legalisatie/apostille wenst te ontvangen (NL-FR-D-E).
Een apostille/legalisatie aanvragen voor akten (zonder afspraak of via email)
Je kan langskomen voor volgende documenten of aanvragen per email
een geboorteakte
een huwelijksakte
een overlijdensakte.
Stuur een e-mail naar bsfrontoffice@aalst.be ;
Vermeld in je mail:
je naam
je rijksregisternummer
welke akte je nodig hebt
je e-mail
het land van bestemming
in welke taal je de legalisatie/apostille wenst te ontvangen (NL-FR-D-E).
Kost
20 EUR