Als je Belgische documenten wil gebruiken in het buitenland heb je een legalisatie of apostillestempel nodig. De legalisatie of apostille gebeurt volledig elektronisch.

Voorwaarden

Op de site van Buitenlandse zaken kan je nagaan of je een apostille of legalisatie nodig hebt.

Procedure

Aanvraag apostille/legalisatie van een attest, getuigschrift of akte:

Attesten en getuigschriften uit het rijksregister: bijvoorbeeld een getuigschrift van woonst, een uittreksel uit het strafregister (Bewijs goed gedrag en zeden), een uittreksel uit het bevolkingsregister of getuigschrift gezinssamenstelling,........
Akten Burgerlijke stand: bijvoorbeeld een geboorteakte, een huwelijksakte, een overlijdensakte, ........

Aanvragen: 2 mogelijkheden:

  • Online aanvragen via e-legalisation

  • Aanvraag via de stad

Online via e-Legalisation:

Als burger kan je zelf een apostille of legalisatie aanvragen voor documenten uit het Rijksregister en uit de Databank voor de Akten van Burgerlijke stand (DABS).

  • Log in met je identiteitskaart of met de itsme-app op e-Legalisation

  • Vraag je gewenste document
    (Het is mogelijk dat een akte van Burgerlijke stand nog niet opgeladen is in DABS, de akte is dan ook niet zichtbaar om je apostille of legalisatie aan te vragen. Je zal dan eerst via het digitaal loket van de stad je akte moeten aanvragen, erna is ze automatisch zichtbaar bij e-Legalisation)

  • Je ontvangt een e-mail met betalingsuitnodiging.

  • Na betaling ontvang je via e-mail je gelegaliseerd document.

Aanvraag via de stad (zonder afspraak of via email)

Lukt het niet om de apostille of legalisatie van je attest of akte via e-Legalisation aan te vragen neem dan contact met

Vermeld of breng mee

  • Je identiteitsbewijs (of naam en rijksregisternummer vermelden in email)

  • Welk attest of akte je nodig hebt

  • Je mailadres

  • Het land van bestemming

  • In welke taal je de legalisatie/apostille wenst te ontvangen (NL-FR-D-E).

Aanvraag apostille/legalisatie van een voor eensluidend verklaarde kopie van een document:

Een eensluidend verklaarde kopie: bijvoorbeeld van een internationaal paspoort, van een internationaal reisdocument en van een origineel document Voor een identiteitskaart kan je een attest ontvangen waarop vermeld staat dat je houder bent van een identiteitskaart

Online aanvraag of aanvraag via email niet mogelijk

Aanvraag via de stad (zonder afspraak)

Je komt persoonlijk langs (Administratief centrum, werf 9, 9300 Aalst)

Meebrengen:

  • Je identiteitsbewijs

  • Het origineel document

  • Een kopie van het originele document.

De stad stuurt je document online naar de dienst Legalisatie.
Je ontvangt een e-mail met betalingsuitnodiging.
Na betaling ontvang je via e-mail je gelegaliseerd document.

Kost

20 EUR

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten