Prepaid (vroeger: budgetmeter) is een betaalsysteem bij de netbeheerder (Fluvius) waarbij je op voorhand betaalt voor het elektriciteits- of aardgasverbruik.

  • Voor elektriciteit wordt de klant onmiddellijk verplicht om een digitale meter te laten plaatsen en die te activeren in prepayment.

  • Voor aardgas krijgt de klant tussentijdse facturen, wanneer hij die facturen niet tijdig betaalt, volgt ook hier een verplichting tot het plaatsen en activeren van digitale meter in prepayment.

Met een digitale meter in prepayment voer je eerst betalingen uit, met het betaalde budget kan je energie verbruiken. Van zodra het budget opgebruikt is, dien je opnieuw op te laden om verder te kunnen verbruiken.

Klanten kunnen hun meter opladen via een digitaal portaal of via betalingen aan een betaalterminal op één van de oplaadpunten.

In beide gevallen wordt het krediet na betaling ter beschikking gesteld op je meter.

In Aalst zijn 5 oplaadpunten:

  • OCMW Aalst, Gasthuisstraat 40

  • LDC De Maretak, Albrechtlaan 119A

  • administratief centrum, Werf 9
    maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag doorlopend open van 8-17 uur
    woensdag doorlopend open van 8 -20.30 uur
    Opgelet: bovenstaande uren gelden enkel voor het opladen van de budgetmeter.

  • Klantenkantoor Fluvius, Industrielaan 2 in Erembodegem (078 35 35 34)

  • Parking klantenkantoor Fluvius, rechtover het klantenkantoor aan de Industrielaan 2 te Erembodegem (oplaadautomaat buiten).

Voorwaarden

Enkel indien je klant bent bij de sociale leverancier kan je gebruikmaken van een voorafbetalingssysteem voor het verbruik van energie.

Procedure

  • Je gaat naar het klantenportaal (website) van Fluvius en voert een betaling uit => het krediet is beschikbaar op je meter

  • Wanneer je dit niet kan: kom je met je EAN-codes en bankkaart naar het oplaadpunt tijdens de openingsuren

  • Je doet een betaling met een bankkaart via één van de betaalterminals => het krediet is beschikbaar op je meter

  • Wanneer je geen bankkaart hebt, kan je een storting doen via de post. Nadien ga je met het betaalbewijs van de Post naar het OCMW, je kunt enkel hier opladen. =>het krediet is onmiddellijk beschikbaar op de meter

De website van fluvius geeft gedetailleerde info over de werking van digitale meters in prepayment, de opladingen, het klantenportaal,...

Uitzonderingen

Uiteraard zijn er systemen ingebouwd die ervoor zorgen dat mensen die niet kunnen opladen toch tijdelijk elektriciteit en aardgas kunnen gebruiken. Het blijft dan wel wel de bedoeling dat ze zoeken naar een structurele oplossing voor hun betalingsprobleem.

Voor advies en hulp hierbij, kan je terecht bij het OCMW.

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten