Wie kan een tegemoetkoming aanvragen?

  • jonge kinderen: 25 EUR/kalenderjaar/kind, vanaf 1 januari volgend op de geboorte en dit tot en met het jaar waarin het kind de leeftijd van 2 jaar bereikt (in de praktijk dus 2 keer 25 EUR)
  • personen met chronische incontinentieproblemen: 75 EUR/jaar/persoon

Hoe aanvragen?

  • Gezinnen met kinderen tot 2 jaar zijn gekend. Zij krijgen bij het begin van het kalenderjaar volgend op de geboortedatum, de tegemoetkoming automatisch op hun provisierekening bij ILvA. Zij moeten dit dus niet zelf aanvragen. De premie wordt betaald tijdens het 1ste kwartaal van het jaar.
  • Personen met incontinentieproblemen moeten het digitaal formulier invullen en het beschikbare attest (of een eigen attest van de behandelend geneesheer) laten invullen door de behandelend geneesheer en opladen in het formulier. Dit betreft een éénmalige aanvraag, het attest moet niet jaarlijks vernieuwd worden. Jaarlijkse uitbetalingen vinden plaats tijdens het eerste kwartaal van het kalenderjaar.
    • Wie hulp nodig heeft kan terecht aan de snelbalie van de stad (Werf 9 te 9300 Aalst) om samen met een medewerker van de stad het formulier in te vullen (op voorwaarde dat je al in het bezit bent van het attest van de behandelende geneesheer).
    • Wie geen toegang heeft tot internet en niet tot aan de snelbalie kan komen, kan het formulier en het attest mailen naar natuurenduurzaamheid@aalst.be of opsturen per post. Het ingevulde formulier en attest moet dan aangetekend verstuurd worden naar:
      Stad Aalst - Team Natuur & duurzaamheid
      Werf 9 
      9300 Aalst

Voorwaarden

  • De kinderen en personen in kwestie moeten op 1 januari van het betrokken jaar zijn ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de stad Aalst.
  • Personen met chronische incontinentieproblemen:
    • de aanvrager woont niet in een residentiële voorziening, serviceflat, assistentiewoning, ziekenhuis, woonzorgcentrum of centrum voor kortverblijf
    • attest van de geneesheer waarbij deze bevestigt dat de aanvrager lijdt aan chronische incontinentieproblemen. Dit attest kan je downloaden op de website van de stad en moet ingevuld worden door de behandelende geneesheer.

Privacy

Met het invullen van het formulier voor chronische incontinentie, geeft de aanvrager uitdrukkelijk toestemming aan Stad Aalst om zijn/haar gegevens te verwerken in functie van het specifieke doeleinde “tegemoetkoming in de afvalkost voor gewogen diftar”.

Stad Aalst gaat zorgvuldig om met deze persoonsgegevens en is hiertoe ook wettelijk verplicht onder andere door de Europese privacywetgeving (de Algemene Verordening Gegevensbescherming of AVG).

Aanvraag tegemoetkoming gewogen diftar

Doe via het online formulier je aanvraag voor een tegemoetkoming. Hou rekening met bovenstaande voorwaarden. 

Adres
Voeg hier jouw attest van de geneesheer toe.
Slechts één bestand.
32 MB limiet.
Toegestane types: txt, rtf, pdf, doc, docx, odt, ppt, pptx, odp, xls, xlsx, ods.
Icon Select

Opgelet

Nadat het formulier is ingediend, ontvang je automatisch een mail met een volgnummer.
Geen mail ontvangen? Dan is de aanvraag niet correct ingediend en kan deze niet behandeld worden.

Bij vragen kan je contact opnemen via natuurenduurzaamheid@aalst.be.

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten