Wat?

De stad Aalst heft een belasting op woningen en gebouwen die minstens 12 maanden opgenomen zijn in één van de gemeentelijke inventarissen (leegstand, verwaarlozing/bouwvalligheid, ongeschikt/onbewoonbaar en huurwoningen verplicht conformiteitsattest). Buurten met veel leegstand veroorzaken hinder en brengen extra kosten met zich mee. Daarom wordt enerzijds een reglement tot inventarisatie ingesteld en anderzijds wordt een belasting geheven. Dit reglement heeft eerder tot doel een actief huisvestingsbeleid te ondersteunen en niet om een fiscale opbrengst te genereren.

Voor wie?

De volle eigenaar, de vruchtgebruiker, de opstalhouder of de erfpachter (=zakelijk recht) van een leegstaande/bouwvallige woning of gebouw en onbewoonbaar of ongeschikt verklaarde woning die reeds minimum 12 maanden werd opgenomen in één van de stedelijke inventarissen.

Hoeveel bedraagt de belasting?

Onderstaande tarieven gelden sinds 1 januari 2023. De tarieven voor de periode 1 januari 2020 tot 31 december 2022 vind je terug in het basisbesluit onderaan de pagina.

1. Individuele kamer of studentenkamer

Het tarief wordt vastgesteld forfaitair per individuele kamer of studentenkamer per jaar:

  • op datum van eerste verjaardag van inventarisatie: 161,00 EUR;
  • op datum van tweede verjaardag van inventarisatie: 321,00 EUR;
  • vanaf de derde verjaardag van inventarisatie: 482,00 EUR.

2. Volledig gebouw, woning of woonhuis

Het tarief wordt vastgesteld per vierkante meter per jaar met een minimum:

  • op datum van eerste verjaardag van inventarisatie: 7,50 EUR/m² met een minimum van 1 813,00 EUR;
  • op datum van tweede verjaardag van inventarisatie: 14,50 EUR/m² met een minimum van 3 628,00 EUR;
  • vanaf de derde verjaardag van inventarisatie: 22,00 EUR/m² met een minimum van 5 442,00 EUR.

De belastbare oppervlakte wordt bepaald door het aantal m² van het grondoppervlak van de woning, het woonhuis of het gebouw te vermenigvuldigen met het aantal bouwlagen. Het aantal bouwlagen die in aanmerking worden genomen zijn het aantal niveaus van de woning, het woonhuis of gebouw die meer bedragen dan 50 % van de grondoppervlakte van het gelijkvloers. Een kelder of een zolder ingericht als woonvertrek wordt als een bouwlaag aanzien. De belastbare oppervlakte wordt steeds in volle vierkante meter uitgedrukt. Elk gedeelte van een vierkante meter wordt aangerekend als een volle vierkante meter.

Niet akkoord met een belastingaanslag?

Nog vragen?

De algemene regel is dat je met al je vragen en problemen rond lokale belastingen terecht kunt bij de dienst Financiën, team Belastingen, AC Gasthuisstraat 40, 9300 Aalst (voor deze dienstverlening werken wij enkel op afspraak), mail stadsbelastingen@aalst.be.

Informatie over de bekendmaking van het belastingreglement overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur:

Basisbesluit:

Gemeenteraad: 17 december 2019

Bekendgemaakt op de website: 24 december 2019

Aantekening bekendmaking speciaal register: 24 december 2019, nr. 2019/152

Aanpassing 1:

Gemeenteraad: 15 december 2020

Bekendgemaakt op de website: 23 december 2020

Aantekening bekendmaking speciaal register: 23 december 2020, nr. 2020/83

Aanpassing 2:

Gemeenteraad: 20 december 2022

Bekendgemaakt op de website: 22 december 2022

Aantekening bekendmaking speciaal register: 22 december 2022, nr. 2022/40

Dienst Financiën

Adres
Gasthuisstraat 40, 9300 Aalst
Telefoon

Openingsuren vandaag

  • Gesloten

Het team belastingen/invorderingen van de dienst Financiën van de stad Aalst kan je terugvinden in de gebouwen van het OCMW.

Vorige week Openingsuren van 4 maart 2024 tot 10 maart 2024 Next week
Maandag 4 maart 2024
  • 09:00 - 16:00
Dinsdag 5 maart 2024
  • 09:00 - 16:00
Woensdag 6 maart 2024
  • Gesloten
Donderdag 7 maart 2024
  • Gesloten
Vrijdag 8 maart 2024
  • Gesloten
Zaterdag 9 maart 2024
  • Gesloten
Zondag 10 maart 2024
  • Gesloten

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten