verkavelingsplan

Wat?

De activeringsheffing vervangt de vroegere belasting op niet-bebouwde percelen, gelegen in een niet-vervallen verkaveling. Zoals vroeger heeft deze belasting in de eerste plaats een stedenbouwkundig doel: ze is bestemd ter ondersteuning van het gemeentelijk grondbeleid. Enerzijds het bewoonbaar maken en bebouwen van kavels die daartoe bestemd zijn en anderzijds het tegengaan van grondspeculatie door het stimuleren van de verkoop van deze kavels.

Voor wie?

De volle eigenaar, de vruchtgebruiker, de opstalhouder of de erfpachter (=zakelijk recht) van de kavel(s) in een goedgekeurde verkaveling.

Aangifteplicht?

Elke belastingplichtige moet uiterlijk op 30 april van het aanslagjaar aangifte doen door middel van het formulier dat hem/haar toegezonden wordt door de stad Aalst. Wie geen aangifteformulier ontving, moet het document afhalen of aanvragen. De correct ingevulde, gedag- en genaamtekende aangifte moet binnen de hierboven gestelde termijn worden ingediend.

De aangifte kan op de klassieke manier op papier of digitaal via stadsbelastingen@aalst.be worden ingediend. Binnenkort zal dit ook kunnen via het digitale platform van de stad Aalst.

Blanco aangifteformulieren kunnen hieronder gedownload worden:

Wat als een aangifte niet of laattijdig wordt ingediend?

Bij gebrek aan aangifte binnen de in het reglement vastgestelde termijn of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve belast worden volgens de gegevens waarover de belastingadministratie beschikt.

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, brengt het college van burgemeester en schepenen de belastingplichtige op de hoogte van de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen, te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van de betekening, om de ambtshalve aanslag te betwisten.

Een ambtshalve belasting kan gepaard gaan met een belastingverhoging.

Hoeveel bedraagt de belasting?

Onderstaande tarieven gelden sinds 1 januari 2023. De tarieven voor de periode 1 januari 2020 tot 31 december 2022 vind je terug in het basisbesluit onderaan de pagina.

Het tarief is vastgesteld op 39,50 EUR per strekkende meter lengte van de kavel, palende aan een al dan niet verwezenlijkte weg die voorkomt in de verkavelingsvergunning, met een minimum van 398 EUR voor de eerste kavel. Het minimum wordt telkens met 135 EUR verhoogd per bijkomende kavel waarvan de belastingplichtige houder is van het zakelijk recht. De minimum wordt bijgevolg vanaf de 2e kavel berekend volgens de volgende formule: minimum + (Y x 135). Als iemand houder is van een zakelijk recht van meerdere kavels, gelegen in een niet-vervallen verkaveling, worden deze gerangschikt volgens de belastbare breedte van smalst naar breedst. Het feit dat bepaalde kavels vrijgesteld zijn heeft geen invloed op de minimum per kavel.

Voorbeeld:

Iemand is eigenaar van 3 percelen bouwgrond. Het betreft de loten 4,5 en 6 uit een goedgekeurde verkaveling. Deze loten hebben een breedte aan de straat van respectievelijk 20, 8 en 7 meter.

stap 1: De loten worden gerangschikt van smalst naar breed (Y). Lot 6 = y0; lot 5 = y1 en lot 4 = y2.

stap 2: Bepalen van belasting per lot.

Lot 6 = 7 m x 39,50 EUR = 276,50 EUR
Lot 5 = 8 m x 39,50 EUR = 316,00 EUR
Lot 4 = 20 m x 39,50 EUR = 790,00 EUR

stap 3: Bepalen van de minimum per lot.

Lot 6 = 398,00 EUR + (0 x 135 EUR) = 398,00 EUR
Lot 5 = 398,00 EUR + (1 x 135 EUR) = 533,00 EUR
Lot 4 = 398,00 EUR + (2 x 135 EUR) = 668,00 EUR

stap 4: Bepalen verschuldigde belasting per lot

Lot 6 = 398,00 EUR (minimum hoger dan belasting)
Lot 5 = 533,00 EUR (minimum hoger dan belasting)
Lot 4 = 790,00 EUR (belasting hoger dan minimum)

Niet akkoord met een belastingaanslag?

Nog vragen?

De algemene regel is dat je met al je vragen en problemen rond lokale belastingen terecht kunt bij de dienst Financiën, team Belastingen, AC Gasthuisstraat 40, 9300 Aalst (voor deze dienstverlening werken wij enkel op afspraak), mail stadsbelastingen@aalst.be.

Informatie over de bekendmaking van het belastingreglement overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur:

Basisbesluit:

Gemeenteraad: 17 december 2019

Bekendgemaakt op de website: 24 december 2019

Aantekening bekendmaking speciaal register: 24 december 2019, 2019/21

Aanpassing 1:

Gemeenteraad: 20 december 2022

Bekendgemaakt op de website: 22 december 2022

Aantekening bekendmaking speciaal register: 22 december 2022, nr. 2022/38

Dienst Financiën

Adres
Gasthuisstraat 40, 9300 Aalst
Telefoon

Openingsuren vandaag

  • Gesloten

Het team belastingen/invorderingen van de dienst Financiën van de stad Aalst kan je terugvinden in de gebouwen van het OCMW.

Vorige week Openingsuren van 20 januari 2025 tot 26 januari 2025 Next week
Maandag 20 januari 2025
  • 09:00 - 16:00
Dinsdag 21 januari 2025
  • 09:00 - 16:00
Woensdag 22 januari 2025
  • Gesloten
Donderdag 23 januari 2025
  • Gesloten
Vrijdag 24 januari 2025
  • Gesloten
Zaterdag 25 januari 2025
  • Gesloten
Zondag 26 januari 2025
  • Gesloten

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten