Het ontstaan van CHIPKA
“Afscheid na 26 jaar, tijd voor iets nieuws”, dat was de titel van de allerlaatste Denderend Aalst, de voorloper van CHIPKA. De houdbaarheidsdatum van het tweewekelijkse stadskrantje was, alle noeste arbeid eraan ten spijt, al een tijdje verstreken. “Denderend Aalst is dood. Leve CHIPKA.” Zo klonk het dan weer op vrijdag 30 januari 2015, wanneer het gloednieuwe stadsmagazine werd voorgesteld in het toenmalige restaurant Histoire 32. 9 jaar en exact 100 edities later is CHIPKA een begrip geworden in Aalst en - een beetje fier en grosj zijn mag wel - is ze een inspiratiebron gebleken voor tal van andere gemeente- en stadsmagazines in Vlaanderen.
De micro aan CHIPKA
In het administratief centrum, meer bepaald op de eerste verdieping, daar klopt het hart van CHIPKA. Vlakbij - jawel - het voormalige stadseiland Chipka. Een reden te meer om voor deze naam te kiezen toen we op zoek gingen naar een welluidende naam voor ons stadsmagazine. Een roepnaam die je niet in eender welke stad of gemeente kunt gebruiken. Maar dat had even goed anders kunnen zijn. ‘Micro’, dat was de werktitel van ons magazine. Vanwege het kleinere formaat en vanwege de micro, die we letterlijk aan de Aalstenaar zouden geven. Maar omdat we geen muziekmagazine zijn en omdat een micro nu eenmaal overal in het land kan dienen, kozen we overtuigend voor het ‘Oilsjterse’ CHIPKA! In drukletters. Met de letter i als uitroepteken.
In de pocket. Of op zijn Aalsters gezegd: ‘in de sjakosj’. CHIPKA moest er niet alleen goed uitzien, het magazine moest ook goed in de hand liggen en bij voorkeur in een handtas passen. Daarom koos de redactie niet voor het standaard A4-formaat, maar voor kleinere afmetingen. En niet glossy, zoals 90% van alle overheidsmagazines, maar wel gedrukt op ongestreken papier. Een kartonnen doosje met verse CHIPKA’s opentrekken, dat prikkelt de zintuigen. De geurzin, om er maar één te noemen. Die specifieke geur heeft ons stadsmagazine te danken aan de mix van het papier met de plantaardige (vegetale) inkten, die zijn een stuk beter voor het milieu. Het papierdraagt bovendien een FSC-label. Dat wil
zeggen dat het gebruikte papier afkomstig is uit een duurzaam beheerd bos. En om het milieuvriendelijke plaatje compleet te maken: CHIPKA wordt gedrukt bij drukkerij Van der Poorten, een klimaatneutraal bedrijf.
Van Joe tot Vincent
CHIPKA nummer 1 en CHIPKA nummer 99, twee keer Prins Carnaval op de cover van ons stadsmagazine. Maar die eer viel ook al Prinsen Gary (tweemaal zelfs!), Den Board, Raf, Meyst en Dennis te beurt, al dan niet in hun prinsenjaar. Om maar te zeggen: op onze covers voeren we graag Aalstenaars op en publieke figuren zoals een Prins Carnaval zijn daarvoor geknipt. Onze covers moeten alleszins in het oog springen, zijn bij voorkeur Aalsters getint en bevatten een snuifje humor. En soms komt daar best wel wat kunst- en vliegwerk bij kijken. Neem nu onze allereerste cover, die met Prins Joe, toen nog kandidaat-Prins Carnaval. Het resultaat van de Verkiezing was pas nét voor het in druk gaan gekend en dus moesten de drie kandidaten, Joeri ‘Joe’ Mens, Younes Amri en Pascal Solomé in dezelfde pose worden gefotografeerd. De winnaar werd niet enkel Prins Carnaval 2015 maar dus ook ons allereerste covermodel. Hij werd vereeuwigd met een staatsieportret.
De Aalstenaar centraal
Een stadsmagazine moet in de eerste plaats informeren over het beleid, maar als we dat kunnen koppelen aan interessante verhalen en een stukje stadstrots, dan laten we die kans natuurlijk niet liggen. Denk maar aan onze maandelijkse Aalstenaar op de Piëdestal. Maar ook in onze straatinterviews en in onze Buurten-reportages staat de Aalstenaar centraal. Verhalen uit Aalst en deelgemeenten over opvallende plekken, straten, verenigingen, handel- en horeca, of kortom de couleur locale, ook die trachten we zo goed mogelijk te vatten. Zo maak ook jij, beste lezer, kans om vroeg of laat je zegje te doen in ons stadsmagazine. Interessante tips zijn trouwens steeds welkom bij chipka@aalst.be.
De redactie in actie
Omdat een CHIPKA zichzelf niet schrijft en ChatGPT tot nader order de ziel van Aalst niet snapt, doen we graag alle schrijfwerk zelf. CHIPKA wordt samengesteld en geschreven door de redacteurs van de dienst Marketing en communicatie van de stad: (vlnr) Katrien Wauters, Maarten De Beul, Michèle Van Nuffel, Bram Leyman en Karolien Van der Hulst komen graag naar je toe. De lay-out gebeurt bij communicatiebureau Bold&Pepper, de druk bij drukkerij Van der Poorten en de bedeling door de firma BD Myshopi. Maar geen CHIPKA zonder straffe fotografie uiteraard en daarvoor kan de redactie een beroep doen op een team van professionele en amateurfotografen uit de regio.
Topteam van fotografen
Onze vaak opvallende covers zijn meestal van de hand van creatieve duivel Geert De Wolf (foto onderaan links) en zijn al dan niet het resultaat van lang uitgesponnen brainstorms met de redactie. Geert De Wolf: “De (cover)beelden die ik samen met de redactie bedenk voor CHIPKA, hangen meestal samen met het dossier. Ik probeer een origineel beeld te bedenken, met een vleugje humor of een hoek af. En the sky is the limit: hoe opvallender het beeld, hoe meer kans dat het artikel gaat gelezen worden. Deze gedachte in combinatie met mijn overvolle kelder vol rekwisieten leidt vaak tot fantastische beelden. Voor de cover beginnen we steeds 100X CHIPKA Expo letterlijk en figuurlijk van een wit blad. Het resultaat kan een foto zijn, of een illustratie of tegenwoordig zelfs een beeld in combinatie met artificiële intelligentie. De zoektocht naar het juiste beeld eindigt vaak met een moodboard van waaruit verder gewerkt wordt.”
EXPO 100X CHIPKA
Wat mag je verwachten?
Ingedeeld in 10 thema’s krijg je op de expo een selectie te zien van de mooiste verhalen en foto’s uit de 100 eerste edities. Je komt oog in oog te staan met ons redactieteam en met onze fotografen die je hun favoriete CHIPKA-verhaal en -foto presenteren. Onze 100 covers pronken op een indrukwekkende installatie, je kunt jezelf vereeuwigen op onze enige echte Piëdestal en je ontdekt of jouw buurt al eens in de schijnwerpers heeft gestaan. Via een filmpje krijg je het creatieve proces achter elke CHIPKA te zien.
De CHIPKA-expo is gratis te bezoeken van vrijdag 8 maart tot zondag 7 april op de eerste verdieping van CC De Werf, tijdens de openingsuren van het cultuurcentrum. De expo is toegankelijk voor rolstoelgebruikers.
Kinderen welkom
In de CHIPKA-expo hoef je niet stil te kijken naar nog stillere foto’s. Integendeel. Ook kinderen zijn er meer dan welkom. Met de stickerzoektocht kunnen ze op zoek naar herkenbare elementen. Loopt je kind het liefst de expo rond met een smartphone of camera? Zoek dan samen naar de leukste fotospots.
Made in… de Werkhuizen
Een installatie met 100 covers, een zigzagconstructie die een selectie prachtige beelden weergeeft, en een driedelige Piëdestal-photobooth werden met nauwkeurigheid en trots ontwikkeld door de werkmannen van de Stedelijke Werkhuizen van de stad. Het volledige redactieteam wil hen hartelijk bedanken voor hun inzet en vakmanschap.
CHIPKA, een vreemde naam?
Om de betekenis van de naam CHIPKA te kennen, spoelen we terug naar het jaar 1863. De Dender kronkelde zich toen een weg tussen de Sint-Annabrug en de Oude Vismarkt. Om de binnenscheepvaart te faciliteren besloot de stad om de Dender tussen de Sint-Annabrug en de Zeebergbrug recht te trekken. De oude Denderarm mocht blijven bestaan en zo kwam de industrie op een eiland te liggen tussen het nieuwe, kaarsrechte
stukje kanaal en de oorspronkelijke rivier. De arbeiders werkten er in erbarmelijke omstandigheden. Daarom werd heteiland door de Aalstenaars ‘Chipka’ gedoopt, naar de Sjipka-bergpas in Bulgarije, waar op dat moment de chaotische Russisch-Turkse veldslag uitgevochten werd. Rond de eeuwwisseling werden er ook straten aangelegd en huizen gebouwd op Chipka. Geprangd tussen de Saskaai (later Van Wambekekaai) aan de nieuwe Dender en de kolossale fabrieksgebouwen woonden tientallen families in de Eilandstraat en de Iweinstraat. Het doek over het eiland CHIPKA viel in 1962 toen de oude Denderarm werd drooggelegd en werd omgetoverd tot de Burchtstraat.