Waarom zijn de werken nodig?
Bij baggerwerken werden onder de Zeebergbrug overblijfselen gevonden van funderingselementen van een eerdere brug. Die overblijfselen zouden de vlotte waterafvoer belemmeren en de scheepvaart hinderen als de nieuwe stuw in gebruik wordt genomen. Daarom worden ze eerst verwijderd. De werken gebeuren in opdracht van De Vlaamse Waterweg.
Het nieuwe stuwsluiscomplex stroomopwaarts aan de Electrabel- en Schottesite wordt na de werken onder de Zeebergbrug in gebruik genomen.
Gevolgen voor het verkeer
De werken onder de brug worden op vraag van de stad uitgevoerd tijdens de vakantieperiode. Dan is er minder verkeer op de N9. De aannemer zal steeds doorwerken tot 22u 's avonds om de onderbreking zo kort mogelijk te houden.
Het verkeer moet wel een omleiding volgen:
- Voetgangers en fietsers worden omgeleid via de Leo Gheeraertslaan - Sint-Annabrug - Burchtstraat.
- Doorgaand gemotoriseerd verkeer volgt een omleiding via de ring:
- Doorgaand verkeer komende van de E40 volgt vanaf de autosnelweg een omleiding via de R41 (niet via Haring)
- Doorgaand verkeer komende van Asse moet aan het kruispunt met de Colruyt rechts afslaan naar de Albrechtlaan en de ringweg R41 verder volgen
- Doorgaand verkeer komende van de Moorselbaan richting de E40 slaat aan het kruispunt met het OLV-ziekenhuis meteen rechtsaf en volgt de ringweg R41 verder
- Lokaal gemotoriseerd verkeer komende van de deelgemeenten en buurtgemeenten dient ook de omleiding te volgen via de ring. Er zijn voldoende invalswegen op de ring om op je bestemming te komen in het centrum.
Handig om te weten
De omleidingen van De Lijn door wegenwerken en evenementen kan je terug vinden op website en app van De Lijn.
De tonnagebeperking blijft gelden tijdens werken. Vrachtwagens en andere voertuigen met een maximale toegelaten massa (MTM) van meer dan 7,5 ton mogen tijdens de spits niet rijden in het centrum van Aalst
Is de geschreven omleiding niet helemaal duidelijk. Download het omleidingsplan. Het plan kan je afdrukken indien gewenst.