MOS Oost-Vlaanderen sloeg de handen in elkaar met Arteveldehogeschool en Djapo om de SDG-kar te ontwikkelen. De kar bestaat uit verschillende panelen waarop de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (in het Engels Sustainable Devlopment Goals ofwel SDG's) stuk voor stuk worden uitgelegd in een makkelijk te begrijpen taal. Er is een hinkelspel om de info spelenderwijs over te brengen. Voor de eerste graad van het secundair onderwijs werden enkele interactieve panelen toegevoegd, ontworpen door creatief ontwerpbureau Freckle.
De handleiding en het lespakket vind je onderaan deze pagina. Voor een bezoek reken je op 60 tot 90 minuten ter plaatse. Daar komt nog de verplaatsingstijd bij naar Aquatopia.
Hinkelspel
Tijdens het hinkelspel komen leerlingen meer te weten over de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen. Er zijn 17 vakken met vragen om langs te hinkelen tot je het woord START bereikt. Dit woord staat opvallend genoeg pas op het einde van het spel. Want na het bijleren over de SDG's volgt het echte werk: nu kan je goed gaan nadenken over wat je zelf kan doen en ook echt actie ondernemen.
Zo springt iedereen mee op de SDG-kar!
Interactieve panelen
Wie met leerlingen van de eerste graad secundair langskomt, kan aan de hand van interactieve panelen een fijne les op locatie geven rond de SDG's. Ga in groep het gesprek aan en verbind met elastieken welke Duurzame Doelstellingen bij specifieke acties aansluiten, ga met het whiteboard en de groene vragenkaartjes aan de slag of gebruik de blauwe vragenkaartjes zodat leerlingen met pingpongballetjes kunnen stemmen op verschillende SDG's.
Zin om langs te komen met je klas? Geef dan vooraf een seintje aan team Natuur en duurzaamheid van de stad. Zo kunnen we een overzicht van de reservaties bijhouden en voorkomen we dat meerdere klassen tegelijk voor de kar staan. Via dezelfde weg kan je ook inschrijven voor het infomoment op maandag 30 september om 14 uur (Aquatopia, vergaderzaal op het eerste verdiep).