Wat gebeurt er in de Arendwijk?

Op 7 augustus werd een nieuwe circulatie ingevoerd in de Arendwijk om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verhogen. Na 3 maand werd deze geëvalueerd. Deze resultaten leiden tot aanpassingen. Er wordt een extra stuk van de Rozendreef dubbele richting, namelijk het deel tussen Lijnzaadstraat en Hoogveld. Dit betekent dat de Rozendreef tussen Oude abdijstraat en de Petrus van Nuffelstraat vanaf 8 december opnieuw dubbele richting wordt. 

Wat zijn de gevolgen?

Invoering zone 30

Alle straten tussen de Bredestraat, de Oude Abdijstraat, de Moorselbaan (N411) en de Leopoldlaan (R41) worden zone 30. Dat betekent dat alle voertuigen maximaal 30 km/u mogen rijden.

Minder verkeer in kleine straten, doorgaand verkeer in Binnenstraat en Rozendreef

Om het aantal ongevallen te verminderen op het kruispunt van de Petrus Van Nuffelstraat met Arendsveld en de St. Ursmaarstraat, wordt in de volgende straten eenrichtingsverkeer ingevoerd:

  • Binnenstraat (uitgezonderd het segment tussen de Dompelstraat en de Petrus Van Nuffelstraat)
  • Botermelkstraat
  • Rozendreef tussen de Petrus Van Nuffelstraat en de Mijlbekelaan
  • Arendsveld
  • Gefusillieerdenstraat
  • Petrus van Nuffelstraat tussen Binnenstraat en Rozendreef
  • Arendstraat
  • St Ursmaarstraat

De Groenstraat tussen Rozendreef en Binnenstraat was al eenrichtingsverkeer, maar draait nu om van richting.

Doorgaand verkeer wordt op de Binnenstraat georganiseerd, waardoor het rustiger en veiliger wordt in de kleine straten. Wat betreft de bereikbaarheid, kan een korte lokale lus via Petrus Van Nuffelstraat en Groenstraat de straten bedienen.

Binnenstraat/Botermelkstraat wordt zone fietsstraat

In het najaar worden de Binnenstraat en de Botermelkstraat fietsstraatzones. Fietsers (ook speedpedelecs en steps) mogen de rechterzijde van de rijbaan volledig gebruiken. Motorvoertuigen mogen fietsers niet inhalen. Bovendien geldt er een maximumsnelheid van 30 km/u.

Extra bussen

De buslijn van De Lijn zal vanaf 6 januari 2024 in de piekperiodes om de 10 minuten rijden. Een extra service die de wijk bereikbaar maakt. Een busstrook tussen Hoogveld en de Lijnzaadstraat wordt tegen dan gecreëerd.

 
Circulatie Arendwijk

Legende

  • De enkele richtingsstraten zijn aangeduid in het rood. 
  • De dubbele richtingsstraten in het blauw. 

Eerste evaluatie

Van bij de start van de aanpassing van het circulatieplan Arendwijk was het de bedoeling om die regelmatig te monitoren en uiteindelijk te evalueren na 3 maanden. Uit de analyse van het team Mobiliteit en de vaststellingen en metingen van de lokale politie kwamen onderstaande conclusies tot stand. Hierbij werd ook rekening gehouden met meldingen van bewoners en attractiepolen (scholen, winkels, woonzorgcentrum, ... ) in de wijk. 

Bereikbaarheid

We bekeken de bereikbaarheid van volgende functies:

  • Scholen: we ontvingen van de campus Levensvreugde in de Botermelkstraat meldingen over een ruime omrijfactor en verliestijd door een minder goede verbinding met de Fonteinstraat. Van de andere scholen kregen we geen meldingen. 
  • Sporthal: we ontvingen geen meldingen van gebruikers van de sporthal.
  • Supermarkt: we ontvingen geen meldingen, ook niet na navraag, van supermarkt Delhaize in de Dompelstraat. 
  • Bloemencenters: we ontvingen meldingen over de bereikbaarheid van Bloemisterij Ten Rozen die vroeger via de Fonteintraat kon worden bereikt en nu door de enkele richting haar klanten via de Binnenstraat moet sturen. Van Tuincentrum Flora Marckx kregen we geen meldingen. 
  • Rusthuis: het rusthuis meldde ons dat hun bezoekers door het invoeren van de enkele richting door de Binnenstraat moeten rijden. In het verleden werden ze het makkelijkst bereikt via de Fonteinstraat of Mijlbekelaan. 
  • Politie: de bereikbaarheid van Horebekeveld en Rusthuis Ten Rozen vermindert bij interventies van hulpdiensten. Een dubbele richting in de Rozendreef kan dit verhelpen. 

Veiligheid

Veiligheid in woon- en schoolomgeving verbeteren was een van de doelen van het plan. 

Uit de cijfers van de politie, gemeten in juli, augustus en september, blijkt op 2 van de 3 punten dat de zone 30 niet wordt gerespecteerd. Het meetpunt aan de school in de Binnenstraat geeft wel aan dat de zone 30 wordt gerespecteerd. Dat kunnen we toeschrijven aan de verhoging van het aantal voertuigen en het start- en stopgedrag van ouders aan de schoolpoort. 

Conclusie: zone 30 wordt niet gerespecteerd, wat zorgt voor een onveilige school- en woonomgeving. Ondanks handhaving door het flitsteam van de lokale politie.

Leefbaarheid

De overlast door doorgaand verkeer, geluidsoverlast, stress door drukte, uitstoot... wordt gemeten door het aantal wagens te tellen dat op een punt voorbij komt. 

Uit de vaststellingen van de politie is er op de meetpunten van de Binnenstraat en Botermelkstraat een duidelijke verhoging (meer dan een verdubbeling) van het aantal voertuigen voor- en na invoering van de circulatie. Het meetpunt in de Rozendreef geeft een verlaging van het aantal voertuigen.

Conclusie: er rijden dubbel zo veel auto's via de Binnenstraat. 

Metingen

Meetpunt Binnenstraat

 

Aantallen

Gemiddelde Snelheden (V85)

Voor invoering

1149

34

Na invoering

2593

23

schooldagen

2839

22

Meetpunt Botermelkstraat

 

Aantallen

Gemiddelde Snelheden (V85)

Voor invoering

2019

43

Na invoering

2597

43

schooldagen

3014

46

Meetpunt Rozendreef

 

Aantallen

Gemiddelde Snelheden (V85)

Voor invoering

3810

45

Na invoering

2938

45

schooldagen

3322

46

Vernieuwde circulatie vanaf 8 december

Er werd beslist om bij het wijzigen van de circulatie de logica te gebruiken om Binnenstraat en Rozendreef zo veel mogelijk enkele richting te maken om een lus te creëren. Team Mobiliteit merkt nu dat dit volgende ongunstige effecten tot gevolg heeft:

  • Bereikbaarheid van functies (o.a. Rusthuis) in de Rozendreef en Botermelkstraat zorgen voor een omrijroute via de Binnenstraat. 
  • Door de enkele richting in de Binnenstraat is er extra ruimte en stijgt de gemiddelde snelheid van de wagens tot ver boven de toegelaten 30 km/uur.
  • Het volume wagens in de Binnenstraat is verhoogd. 

We merken wel in de zijstraten van de Binnenstraat en Rozendreef een positief effect op de leefbaarheid en veiligheid. Ook het rijgedrag in de wijk is grotendeels aangepast. 

De Rozendreef tussen Hoogveld en Lijnzaadstraat wordt opnieuw dubbele richting vanaf 8 december. Dat zal dan opnieuw worden getest. Zo wordt de logica van de wegbeheerder, om te werken met twee lussen, maximaal behouden. Daarnaast zal, gezien de breedte van de Rozendreef tussen Hoogveld en Lijnzaadstraat, de impact van het dubbel verkeer op de doorstroming van De Lijn beperkt zijn. 

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten