Het evenement Belgian Fashion Awards zette in november 2024 voor de achtste keer op rij zowel gevestigde als opkomende namen in de vaderlandse mode-industrie in de kijker. Four Roses nam het op tegen GOFLUO, Nathalie Vleeschouwer, Woody… en werd beloond.
Haar eerste stappen in de modewereld zette Lien al heel vroeg. “Als kind was ik al gefascineerd door mode en leerde ik de basis van modeondernemerschap van mijn groottante, die vlak na de oorlog een schoenenfabriek oprichtte. Toch koos ik voor een sociale opleiding in plaats van een creatieve richting. Mijn carrièr begon in begeleidingstehuis Termuren in Erembodegem, later ging ik aan de slag bij Child Focus waar ik het aanspreekpunt was voor ouders en families van vermiste kinderen. Mijn man Miguel had een lingeriebedrijf en na de verkoop daarvan besloot hij zich te richten op het modebedrijf achter het label Four Roses. Samen met hem waagde ik de sprong en ontwierp ik in 2015 mijn eerste eigen collectie.”
![Lien De Vroe - Four Roses Lien De Vroe - Four Roses](/sites/default/files/styles/content_image_fluid_xs/public/2025-01/lien-chipka_cstudionunu-3486.jpg?itok=jDIhNYUa)
Four Roses valt op
De collectie wordt verkocht via vier merkwinkels en 90 andere winkelpunten, waar twee jaar geleden een snelgroeiende webshop aan werd toegevoegd. “Onze collecties zijn kleurrijk, comfortabel en ontworpen voor alle vrouwen van maat 34 tot en met 48. Iemand die Four Roses draagt, valt op. In maart bestaan we 10 jaar en lanceren we een extra capsulecollectie die belangrijke stuks uit de voorbije jaren omvat. Elk stuk heeft een bijzondere betekenis.
Hoewel we de trends op de voet volgen, vertalen we die altijd naar draagbare mode. Mijn inspiratie haal ik uit allerlei bronnen, zoals tv-series én onze klanten. Ik sta regelmatig zelf in de winkel om te zien wie Four Roses draagt en hoe ze onze kleding combineren. Mijn dochter gaat naar school in de Pontstraat en vertelt me dat ze regelmatig Four Roses op school spot bij de juffen, dat is leuk om horen!”
Het voelt bij de lancering van een nieuwe collectie alsof ik in mijn blootje in de etalage sta…
Reststock naar het goede doel
De term duurzaamheid is niet meer weg te denken uit de hedendaagse mode-industrie. “Bij Four Roses leggen we de nadruk op het verminderen van voorraadverspilling. We produceren slechts twee collecties per jaar en nooit grote aantallen kledingstukken. Is een blouse uitverkocht, dan komt die niet meer terug. Elk seizoen schenken we kleding uit ons magazijn aan vrouwen die het financieel moeilijk hebben. Op die manier krijgen overgebleven stukken steeds een nieuwe bestemming. Onze belangrijkste doelstelling is dat de kleding van Four Roses wordt gedragen.”
Lynn Van Royen en Jacotte Brokken
“Authenticiteit ligt aan de basis van ons merk en komt tot uiting in alles: via ons team, onze klanten, onze leveranciers en dankzij ambassadeurs zoals Lynn Van Royen en Jacotte Brokken. Ik ontwerp kledij waarvan ik geloof dat het vrouwen mooi zal staan. Maar iedereen heeft een mening hé… Zo voelt het bij de lancering van een nieuwe collectie wel eens alsof ik in mijn blootje in de etalage sta. Toch geloof ik dat trouw blijven aan jezelf de beste raad is die ik elke beginnende designer kan meegeven.”