Programma
Deel 1: Preventie en overzicht van het didactisch materiaal
Binnen de vorming krijg je als leerkracht een overzicht van de beschikbare materialen en methodieken die kunnen gebruikt worden om leerlingen te sensibiliseren, informeren en vaardigheden bij te brengen.
Daarnaast wordt er ingegaan op de leerlijnen. De leerlijnen geven aan rond welke specifieke thema's (tabak, alcohol en illegale drugs) scholen per leeftijd kunnen werken en welke methodes leerkrachten kunnen hanteren. Leerkrachten die de opdracht krijgen om te werken rond het thema alcohol en andere drugs in klasverband, vragen zich soms af wat de beste aanpak is. Met de vorming reikt de stad een aantal handvaten aan.
Deel 2: Hoe omgaan met (vermoeden van) alcohol- en/of druggebruik bij leerlingen
Leerkrachten krijgen zicht op de signalen van (il)legaal druggebruik die wijzen op problematisch gebruik. Ze krijgen inzicht in de begrippen als 'misbruik' en 'problematisch gebruik', net zoals de cirkel van gedragsverandering. Er worden handvaten aangereikt om vermoedens bespreekbaar te maken en de deelnemers kennen het bestaande hulpaanbod voor hun doelgroep.