Y2K – spreek uit ‘waaitoekeei’. Al van gehoord? “Het is een kledingstijl die verwijst naar de skatecultuur van begin jaren 2000 en momenteel weer enorm populair is bij jongeren. Denk: baggy broeken en wijde sweaters met grafische prints”,
zegt de 16-jarige Tuan Van Roye. Als hij zelf niet aan het skaten is in het BETONG-park, is de kans groot dat je er wel één van z’n ontwerpen aantreft. Al twee jaar maakt hij onder het merk ‘Keep It Clean Clothing’ skatekledij en -planken. “Als jong skatertje raakte ik gefascineerd door Jimmy Raes uit Appels, die met Scarfish z’n eigen lijn op de markt bracht. Dat wilde ik ook.”
Vooral West-Vlaanderen
“Alles ging van start tijdens corona. Er was weinig te doen, dus begon ik designs te maken op m’n computer”, zegt Tuan, die op internaat in Antwerpen grafische vormgeving volgde en nu mode studeert aan het VISO-secundair in Gent. Eerst liet ik die ontwerpen nog gewoon op T-shirts printen via een website. Ik verkocht ze dan voor geen geld aan vrienden op het skatepark. Nadien ging ik op zoek naar een echte leverancier van skatekledij. Rond die tijd werd in Aalst ook de skatewinkel Wild Style opgericht en ik kreeg de kans om daar mijn kledij te verkopen.
AliExpress maakt mij kledij al na
Het bleek een succes. Nu ligt m’n kledij al in acht Belgische skateshops, van Poperinge tot Heist-op-den-Berg. Vooral in West-Vlaanderen zijn we populair, al heb ik geen idee waarom. (lacht) Ik let er wel op dat de winkels genoeg uit elkaar liggen. In Brugge kon ik bijvoorbeeld aan twee winkels leveren, maar dan ben je niet meer exclusief.”
Bekende skaters
Ook buiten de landsgrenzen groeit de interesse in Tuans kledij. “Momenteel lopen er gesprekken met een skateshop uit Maastricht en via de webshop leveren we nu al in 30 landen, zelfs tot in Australië, Nieuw-Zeeland en Japan.” Hoe het – letterlijk – zo ver gekomen is? “TikTok”, zegt Tuan. “Zelf ben ik niet actief op de app, maar ik sta in contact met bekende skaters en TikTokkers die in hun video’s mijn kledij dragen. Eén video is zelfs zo hard gegaan dat de bewuste sweater gekopieerd werd door de Chinese webshop AliExpress. Da’s straf en jammer tegelijk, want tegen zo’n corrupt bedrijf kan je als kleine ondernemer niks beginnen.”
Vuil imago
Tuan doopte z’n merk Keep It Clean. “Die clean heeft meerdere betekenissen. Over de skatewereld hangt nog een vuil imago en de link met drugs wordt vaak gemaakt. Onterecht, skaters zijn geen junks. Integendeel, in het skatepark hangt net een vriendschappelijke sfeer. Daarnaast verwijst de naam naar een cleane landing: wanneer je na een truc weer proper op de wieltjes van je plank terechtkomt.
“Ik lever in 30 landen. Met dank aan TikTok”
Styling van mama
“Het gevoel voor stijl heeft er altijd in gezeten. Zelf mocht ik hem nooit kleden als kind. Hij stylede mij”, lacht mama Krisje. “Ik heb Tuan op z’n 14de een startbudget van 2 000 EUR geleend. Nu ontferm ik me over de leveringen en de boekhouding.” Tuan denkt ook al na over de toekomst: “Na mijn middelbaar droom ik van een specialisatiejaar in Parijs, Milaan of nog liever: Zuid-Korea!”