Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee je:

  • je identiteit online kan bevestigen

  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

In de nieuwe versie van de eID (sinds 14 januari 2020) worden ook de vingerafdrukken opgenomen. Dit kadert in de strijd tegen de identiteitsfraude.

Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Vanaf 12 jaar ben je verplicht een identiteitskaart aan te vragen. In geval je een Kids-ID hebt, blijft deze 3 jaar geldig. Je ontvangt dan je uitnodiging voor de vervaldatum van de Kids-ID, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren.
Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf een nieuwe eID aan.

In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen:

Bijvoorbeeld:

  • als je eID verloren, gestolen of beschadigd is

  • als je pasfoto niet meer gelijkend is

  • als je van naam of geslacht verandert

  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping

Procedure

Je elektronische identiteitskaart aanvragen (op afspraak)

Je moet je kaart persoonlijk aanvragen (voor vingerafdrukken)

Meebrengen bij aanvraag:

Afspraak maken: Identiteitskaart Belg aanvragen
Voor spoedprocedures neem je telefonisch contact op het nummer 053/77 9300

Je elektronische identiteitskaart afhalen (met of zonder afspraak)

Je moet je kaart persoonlijk afhalen (voor vingerafdrukken)

Meebrengen bij afhalen:

  • oude identiteitskaart (of attest verlies/diefstal)

  • pin- en pukcode (de codes krijg je met de post thuis toegestuurd)

Afspraak maken: Identiteitskaart Belg afhalen

Certificaten aanmaken/vernieuwen (zonder afspraak)

Als je op je 18 jaar nog een geldige identiteitskaart hebt, kan je je handtekeningcertificaat laten aanmaken. Heb je een nieuwe identiteitskaart aangevraagd na je 18de verjaardag dan zijn je certificaten automatisch voor 10 jaar geldig.

Vanaf 75 jaar heb je een identiteitskaart die 30 jaar geldig is. Om geldige certificaten te hebben kan je 2 x gratis een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Hiervoor maak je een afspraak.

Identiteitskaart deblokkeren (zonder afspraak)

Ale je kaart geblokkeerd is omdat je drie maal de verkeerde pincode ingaf, dan kun je langskomen zonder afspraak om je kaart te laten deblokkeren.

Meebrengen:

  • Je identiteitskaart

  • Je puk-code

Chip kaart werkt niet (op afspraak)

Installeer steeds de nieuwste software op je computer.
Werkt je kaart dan nog steeds niet en is de kaart niet beschadigd?
Kom dan langs op afspraak

Meebrengen:

  • Je identiteitskaart

Is je identiteitskaart gestolen?

Meld de diefstal van jouw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van jouw gemeente) én daarna bij de stad)

Opgelet! Een gestolen en gesignaleerd eID is niet langer geldig. Zelfs als je eID wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.

In geval van verlies of diefstal krijg je een attest dat 1 maand geldig is in België. Hiermee kan je niet reizen.

Kost

Gewone procedure

25 EUR

Aanvraag en afhalen: dienst Bevolking
Levering max 3 weken
(Administratief centrum, Werf 9, Aalst)

Dringende procedure

135 EUR

Aanvraag en afhalen: dienst bevolking
Levering eerste werkdag na de aanvraag (indien vóór 15 uur aangevraagd), afhalen vanaf 14 uur
(administratief centrum, Werf 9, Aalst)

Extreme Spoed, levering in Brussel

160 EUR

Aanvraag team Burgerzaken (Bevolking) en afhalen in Brussel:

Vóór 15 uur aangevraagd: levering na 4,5 uur

Na 15 uur aangevraagd: levering eerste werkdag na de aanvraag

FOD BIZA
Park Atrium
Koloniënstraat 1
1000 Brussel

Openingsuren:
Maandag tot vrijdag: 8.30 tot 19.45 uur
Zaterdagvoormiddag: 8.30 tot 12.15 uur

30 minuten met auto van Brussels Airport
1 minuut te voet van Centraal station

Uitzonderingen

Je kan om gezondheidsredenen niet naar de gemeente:

Als je een nieuwe identiteitskaart moet aanvragen en je je om gezondheidsredenen niet kan verplaatsen en/of je handtekening niet kan zetten, neem dan contact met Dienst bevolking.

Belgen in het buitenland:

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden).

Maak eerst een afspraak met:

  • als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België

  • als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte

  • in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.

Meer info

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten.