Hoe kan ik mijn deelname bevestigen?
-
Verklaring opening horecazaak tijdens carnaval
Indien je horecazaak geopend is tijdens de carnavalsperiode (2, 3, 4 en/of 5 maart, geopend in functie van Aalst Carnaval), moet je Stad Aalst hiervan op de hoogte brengen. Dat kan je doen via het formulier onderaan.
-
Aanvraag buitentoog of raamverkoop carnaval
Voor het plaatsen van een buitentoog tijdens carnaval, moet je een goedkeuring hebben van Stad Aalst. Dit is ook van toepassing voor het organiseren van raamverkoop. Je aanvraag indienen, kan je via het formulier onderaan.
Stad Aalst beoordeelt jouw aanvraag tot een buitentoog of raamverkoop rekeninghoudend met de veiligheid. Je ontvangt na de beoordeling een schriftelijke goedkeuring per email. Deze goedkeuring moet beschikbaar zijn in de zaak tijdens de gehele carnavalsperiode.
Praktische informatie voor een goed verloop
Noodnummers
- Brandweer: 112
- Spoed: 112
- Lokaal politienummer 24/24: 053 85 55 55 of 101
- Gasreuk: 0800 650 65
- Antigifcentrum: 070 245 245
Tijdens carnaval is er commandopost bemand met de disciplinaire diensten. Voor dringende veiligheidsproblemen kan deze post bereikt worden via het telefoonnummer 053 73 21 80.
Belangrijkste afspraken
- Glasgebruik:
- Glasgebruik buiten is verboden.
- Glasgebruik in de zaak is toegelaten.
- Verplicht maatregelen te nemen om te voorkomen dat glas de zaak verlaat.
- Terrassen:
- Vaste constructies en windschermen op terrassen binnen de feestzone verwijderen.
- Verwijderen voor vrijdag 28 februari voor 9 uur. Terugplaatsen vanaf donderdag 6 maart 9 uur.
- Steunpunten afdekken.
- Rookverbod binnen:
- Voorzie voldoende signalisatie in de zaak.
- Controle door FOD-volksgezondheid
- Tijdelijke slijterijen:
- Aan te geven bij stad Aalst.
- Zelfde regels reguliere horeca.
- Keuring brandweer noodzakelijk.
- Levering takeaway:
- Niet toegelaten binnen feestzone.
- Leveringen horecazaken gelegen op traject stoet:
- Enkel doorgang vóór 8 uur en na passage stoet
Geluidsnormen
- Horecazaken met vergunning of een melding volgens Vlarem zijn de geluidsvoorwaarden van melding of vergunning van kracht.
- Horecazaken zonder melding of vergunning:
- Binnen de uitgebreide noodplanningszone:
- Automatische afwijking voor deelnemende horecazake
- Afwijking 85db(a) Laeq 15 min en <95 db(a) Laeq 15 min tot 6 uur
- Buiten de uitgebreide noodplanningszone:
- Individuele aanmelding noodzakelijk
- Binnen de uitgebreide noodplanningszone:
- Geen muziek op terras
Herbruikbare bekers
Stad Aalst voorziet in een uniform systeem van herbruikbare bekers tijdens Aalst Carnaval:
-
De deelnemende zaken bestellen bekers en karaffen bij Festicup.
-
Bekers én karaffen kunnen in elke deelnemende horecazaak of aan de inzamelstanden worden ingeruild tegen de afgesproken waarborg:
-
Bekers: 1 EUR
-
Karaf: 5 EUR
-
-
Waarborg enkel terugbetalen bij onbeschadigde beker.
-
Tussentijds afwassen toegestaan met zachte borstels.
-
Permanentie Festicup tijdens Aast Carnaval voor o.a. toeleveringen, problemen of praktische vragen.
-
Deadline bestellen: 17 februari 2025.
Neem je niet deel aan het uniform systeem? Dan ben je verplicht om je plan van aanpak te bezorgen via economie@aalst.be tegen 17 februari 2025.
Plan van aanpak omvat minimaal:
-
Hoe wordt drank geserveerd? (Glas enkel binnen? Herkenbare herbruikbare beker?)
-
Hoe wordt ingezameld? Welk waarborgsysteem?
-
Hoe wordt voorkomen dat deze op openbaar domein of in uniform circuit terechtkomen?
-
Hoe communiceer je naar klanten toe?
Je bent bij het gebruik van eigen bekers verplicht om duidelijk zichtbaar te afficheren dat jouw herbruikbare bekers niet in andere horecazaken of aan de inzamelpunten kunnen worden ingewisseld.