Nicolas Keppens

“Als kind keek ik ontzettend veel televisie en was ik voortdurend aan het tekenen”, vertelt Nicolas. “Na het middelbaar trok ik naar de afdeling animatie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent. Eindelijk kon ik ontsnappen aan het strenge college waarin ik was opgegroeid. Televisie blijft vaak een bron van inspiratie. Voor mijn 2D-animatiefilm Easter Eggs (2021), een kortverhaal over de onnozele avonturen van twee Vlaamse tieners, liet ik me inspireren door tekenfilms waar ik vroeger naar keek. In 2017 viel ik samen met MAT (Matthias Phlips, red.) in de prijzen met de kortfilm Wildebeest, die je kan bekijken op YouTube en Vimeo.”

Rotsschilderingen

“Ik lig niet wakker van een stijltje dat me herkenbaar maakt. Integendeel. Bij elk project zoek ik naar een techniek die visueel klopt bij het verhaal dat ik wil vertellen. Voor De Wolharige Neushoorn aan de buitenlift van CC De Werf werd dat bijvoorbeeld een soort schilderachtig realisme. De tekening verwijst naar oude diorama’s of glazen constructies met opgezette dieren, zoals je die ziet in natuurhistorische musea."

De mural gaat over hoe we ons de geschiedenis voorstellen, gebaseerd op rotsschilderingen uit de prehistorie, maar dan geïnterpreteerd vanuit onze moderne blik. Ik heb drie weken aan de mural gewerkt, al hadden het er ook twee kunnen zijn mochten de Aalstenaars niet zo een geklappige mensen zijn. (lacht)”

“In mijn atelier in NW (Netwerk Aalst, red.) werk ik aan meerdere projecten tegelijk. Op dit moment ben ik bezig aan het script en maquettes van een langspeelfilm in stopmotion. Een paar maanden geleden bood ik me ook spontaan aan bij (toen nog kandidaat-Prins, red.) Sjalen (Karel Van De Winkel) en zijn campagneteam voor de verkiezing van Prins  Carnaval 2025. Daarnaast voeren we volop campagne voor de kortfilm Beautiful Men (2023) die in aanmerking komt voor een Oscar-nominatie. Het verhaal gaat over drie kalende broers die naar Istanboel reizen voor een haartransplantatie. Ze zitten vast in het hotel waar hun onzekerheden sneller groeien dan hun haren. De stopmotion, waarin silicone poppen de broers vertolken, zit vol humor en melancholie.”

“Ik heb drie weken aan de mural gewerkt, al hadden het er ook twee kunnen zijn mochten de Aalstenaars niet zo een ‘geklappige’ mensen zijn”

Nicolas Keppens

Ongevraagde mening

“Voor mijn films werk ik vaak lange tijd alleen. Ik heb er geen moeite mee om mijn werk al vroeg in het proces te tonen, zelfs als het nog in schetsfase zit. Maar ik kan niet tegen mensen die ongevraagd hun mening komen geven. (lacht) Zodra mijn werk af is, mag iedereen eerlijk zeggen wat ze ervan vinden en het zelfs afbreken. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Animatie is tijdsintensief werk waardoor je in de val kan trappen dat het moet opbrengen. Niet elk werk hoeft een meesterwerk te zijn. Ik word vaak uitgenodigd op festivals overal ter wereld, maar ik ga zo goed als nooit. Ik geloof meer in een netwerk in de buurt dan in een  bijeenkomst met 20 000 gelijkgestemden. Aalst is daarvoor een ideale uitvalsbasis.”

Icon Select

Kom meer te weten over het werk van Nicolas Keppens op zijn Instagram of op nicolaskeppens.com.

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten