Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden bij de dienst Burgerzaken van je gemeente. Je doet dit ten laatste de dag voor je vertrek naar het buitenland.
Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je je uitschrijft.
Voorwaarden
Je verhuist effectief naar het buitenland.
Procedure
1. Aanvraag verhuis naar het buitenland
Als je meerderjarig bent kan je de aangifte doen voor jezelf en voor alle gezinsleden die mee verhuizen.
Als je als minderjarige verhuist, laat je je bijstaan door iemand die het ouderlijk gezag uitoefent.
Belgische nationaliteit (via email of zonder afspraak langskomen)
Doe je aanvraag via e-mail naar bevolking@aalst.be
Vermeld of breng mee:
Rijksregisternummer van alle personen die naar het buitenland vertrekken
Nieuw adres in het buitenland
Datum van vertrek
Telefoon- of gsm-nummer
Kopieën van identiteitskaarten van de personen die naar het buitenland vertrekken.
Niet de Belgische nationaliteit (zonder afspraak)
Meebrengen:
Verblijfskaarten van alle personen die naar het buitenland vertrekken
Nieuw adres in het buitenland
Datum van vertrek
Telefoon- of gsmnummer
2. Registreer je in het buitenland:
Op het moment van uitschrijving krijg je een attest 'afschrijving naar het buitenland'. Dit attest heb je nodig om je te laten registreren bij de Belgische diplomatieke of consulaire overheden in het buitenland.
Je neemt best vóór je vertrek contact op met diplomatieke of consulaire overheden in het buitenland.
3. Opvraging documenten na afschrijving naar het buitenland
Vraag je documenten via het digitaal loket of in de ambassade of consulaat waar je ingeschreven bent.