Verblijf je tijdelijk in het buitenland voor studies, beroepsredenen, gezondheidsredenen, ...... dan moet je dit melden aan de stad. Je riskeert ambtshalve afvoering als je geen meldingen doet.
Je kan tijdelijke afwezigheid aanvragen als je min. 3 maanden en max. 1 jaar niet op je hoofdverblijfplaats bent. Dit kan eenmaal verlengd worden, waardoor men uiteindelijk 2 jaar afwezig kan zijn. Hier is wel een nieuwe aangifte voor nodig.
Om problemen te vermijden controleer je of je bij terugkeer nog een geldige identiteitskaart en/of paspoort hebt.
Als je niet de Belgische nationaliteit hebt, moet je verblijfsvergunning nog geldig zijn, wanneer je terug naar België komt. Je kan bij de stad wel een vroegtijdige verlenging aanvragen. Als je enkel in het bezit bent van een attest van immatriculatie kan je in principe niet reizen. Je kan dan wel een terugkeervisum aanvragen.
Voorwaarden
Je moet voldoende belangen behouden op je hoofdverblijfplaats:
Je kunt elk moment terugkeren naar je hoofdverblijfplaats.
Is je woning onbewoond, dan dient ze voldoende bemeubeld te zijn.
Is je woning bewoond door gezinsleden dan dienen die reeds van voor de aanvang van de tijdelijke afwezigheid in de woning te verblijven.
Procedure
Je hebt de Belgische nationaliteit?
Eerste melding tijdelijke afwezigheid:
Om je tijdelijke afwezigheid te melden stuur je een email naar bevolking@aalst.be met volgende gegevens:
je identiteitsgegevens
kopie identiteitskaart
bewijs van afwezigheid.
adres waar je voorlopig gaat verblijven
Verlenging (voor max. 1 jaar)
Als je wil verlengen stuur je een email met nieuwe bewijsstukken naar bevolking@aalst.be.
Terugkeer naar België:
Om met je documenten in orde te blijven stuur je bij terugkeer opnieuw een email naar bevolking@aalst.be. om te vermelden dat je terug op je hoofdverblijfplaats woont.
Je hebt niet de Belgische nationaliteit?
Maak hier je afspraak en kies het aantal personen voor wie je een afspraak maakt.
Kost
Dit is gratis.