Wat?

De stad Aalst levert verschillende administratieve documenten af, zoals paspoorten, eID's of rijbewijzen. Om de administratieve kosten, verbonden aan het afleveren van deze documenten, te recupereren heft de stad Aalst een belasting.

Voor wie?

Iedereen aan wie een document (e-ID, rijbewijs, paspoort, ...) door de stad Aalst op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.

Hoeveel bedraagt de belasting?

Onderstaande tarieven gelden sinds 1 januari 2023. De tarieven voor de periode 1 januari 2020 tot 31 december 2022 vind je terug in het basisbesluit onderaan de pagina.

1. eiD & EVK

  • normaal: 25,00 EUR;
  • spoed (D+2): 135,00 EUR;
  • extreme spoed met levering te Brussel: 160,00 EUR;
  • heraanvraag pin/puk voor actieve kaart: 10,00 EUR.

2. Kids-iD

  • normaal: 10,00 EUR;
  • spoed (D+2): 135,00 EUR;
  • extreme spoed met levering te Brussel: 160,00 EUR;
  • heraanvraag pin/puk voor actieve kaart: 10,00 EUR.

3. Paspoort

  • normaal meerderjarigen: 85,00 EUR;
  • normaal minderjarigen: 55,00 EUR;
  • spoed meerderjarigen: 270,00 EUR;
  • spoed minderjarigen: 245,00 EUR;
  • superdringende spoed meerderjarigen: 320,00 EUR;
  • superdringende spoed minderjarigen: 290,00 EUR.

4. Rijbewijs

  • Europees: 30,00 EUR;
  • Internationaal: 25,00 EUR.

5. Papieren verblijfsdocumenten

  • Bijlage 3 -aankomstverklaring 20,00 EUR;
  • Bijlage 4 -attest van immatriculatie 20,00 EUR;
  • Bijlage 15 -attest voorlopig verblijf 20,00 EUR;
  • Bijlage 15bis -ontvangstbewijs aanvraag toelating tot verblijf: 20,00 EUR;
  • Bijlage 16 -aanvraag machtiging tot vestiging of tot het bekomen status langdurig ingezetene: 20,00 EUR;
  • Bijlage 19 -aanvraag verklaring van inschrijving: 20,00 EUR;
  • Bijlage 19ter -aanvraag verblijfskaart v.e. familielid v.e. burger van de EU: 20,00 EUR;
  • Bijlage 22 -aanvraag duurzaam verblijf: 20,00 EUR;
  • Bijlage 32 -verbintenis tot tenlasteneming: 20,00 EUR;
  • Bijlage 33 -verblijfsdocument student: 20,00 EUR;
  • Bijlage 35 -bijzonder verblijfsdocument: 20,00 EUR;
  • Bijlage 41bis -bewijs van ontvangst aanvraag machtiging tot verblijf: 20,00 EUR;
  • Bijlage 3 -attest inontvangstname: 20,00 EUR;
  • Bijlage 49 -attest arbeidsmigrant: 20,00 EUR;
  • Papieren verblijfsdocumenten Kinderpasje: 10,00 EUR.

6. Adreswijziging: 10,00 EUR

7. Wettelijk samenwonen

  • Afsluiten wettelijke samenwoning: 25,00 EUR;
  • Beëindigen wettelijke samenwoning: 25,00 EUR;
  • Eenzijdige beëindiging wettelijke samenwoning (betekening binnen België): 225,00 EUR;
  • Eenzijdige beëindiging wettelijke samenwoning (betekening in buitenland): 25,00 EUR + kostprijs gerechtsdeurwaarder.

Niet akkoord met een belastingaanslag?

Nog vragen?

De algemene regel is dat je met al je vragen en problemen rond lokale belastingen terecht kunt bij de dienst Financiën, team Belastingen, AC Gasthuisstraat 40, 9300 Aalst (voor deze dienstverlening werken wij enkel op afspraak), mail stadsbelastingen@aalst.be.

Informatie omtrent de bekendmaking van het belastingreglement overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur:

Basisbesluit:

Gemeenteraad: 17 december 2019

Bekendgemaakt op de website: 24 december 2019

Aantekening bekendmaking speciaal register: 24 december 2019, nr. 2019/19 

Dienst Financiën

Adres
Gasthuisstraat 40, 9300 Aalst
Telefoon

Openingsuren vandaag

  • Gesloten

Het team belastingen/invorderingen van de dienst Financiën van de stad Aalst kan je terugvinden in de gebouwen van het OCMW.

Vorige week Openingsuren van 25 november 2024 tot 1 december 2024 Next week
Maandag 25 november 2024
  • 09:00 - 16:00
Dinsdag 26 november 2024
  • 09:00 - 16:00
Woensdag 27 november 2024
  • Gesloten
Donderdag 28 november 2024
  • Gesloten
Vrijdag 29 november 2024
  • Gesloten
Zaterdag 30 november 2024
  • Gesloten
Zondag 1 december 2024
  • Gesloten

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten