Via een stedenbouwkundig attest (opvolger van attest nr. 2) kan je aan de gemeente vragen of die jouw gepland project kan aanvaarden alvorens een stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning aan te vragen. Dit attest is interessant wanneer er voor het perceel, gelegen in Aalst, waarop je wil bouwen geen eenduidige voorschriften zijn en je toch wenst te weten of je op het stuk grond jouw droom kan realiseren. Zo heb je meer zekerheid.

Het stedenbouwkundig attest is een document dat afgeleverd wordt door het college van burgemeester en schepenen en dat, op basis van een plan, aangeeft of het ontwerp in aanmerking komt voor een stedenbouwkundige vergunning of een verkavelingsvergunning. Het advies van het college kan gunstig (met of zonder voorwaarden) of ongunstig zijn.

Voorwaarden

Om een stedenbouwkundig attest aan te vragen heb je geen architect nodig.

Je hoeft ook geen eigenaar van de betrokken grond te zijn. Je kan dus zonder veel kosten en zonder risico meer zekerheid krijgen over de bouwmogelijkheden op een bepaald perceel.

Het stedenbouwkundig attest leidt niet tot vrijstelling van de vergunningsaanvraag. Het is wel 2 jaar geldig, onder voorbehoud van wijzigingen van de geldende regelgeving in die periode.

De bevindingen van het stedenbouwkundig attest kunnen bij het beslissende onderzoek over een aanvraag tot omgevingsvergunning (vroeger stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning) niet worden gewijzigd of tegengesproken, voor zover:

  • in de periode dat het stedenbouwkundig attest geldig is geen sprake is van substantiële wijzigingen aan het betrokken terrein of wijzigingen van de stedenbouwkundige voorschriften (BPA, RUP, structuurplannen, verordeningen, …) of de eventuele verkavelingsvoorschriften

  • de verplicht in te winnen adviezen of de tijdens het eventuele openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen geen feiten of overwegingen aan het licht brengen waarmee bij de opmaak van het stedenbouwkundig attest geen rekening werd gehouden;

  • het stedenbouwkundig attest niet is aangetast door manifeste materiële fouten.

Let op! Een attest is nog geen bouwvergunning, en de erop vermelde informatie inzake bestemming en de opgelegde voorwaarden blijft slechts 2 jaar geldig te rekenen vanaf de uitreiking van het attest.

Procedure

Hoe ga je te werk?

Het attest wordt verleend op basis van een door u opgemaakt schetsontwerp. Zo kunt u zonder veel kosten en zonder risico meer zekerheid verkrijgen over de bouwmogelijkheden op een bepaald perceel.

Je kan het aanvraagformulier hier downloaden.

Je aanvraagdossier moet steeds uit 2 bundels bestaan waarin volgende documenten moeten zitten:

  • Het aanvraagformulier

  • Inplantingsplan

  • Een plan op schaal van het te realiseren volume

  • Foto's (min. 4 kleurenfoto's) van de bebouwing op het perceel en op de aangrenzende percelen.

Waar kan je terecht?

Je komt langs bij de balie Bouwen en wonen in het administratief centrum (Werf 9, Aalst). Dat kan enkel op afspraak. Maak je afspraak online via de afsprakentool. Kies voor het product 'Stedenbouwkundig attest indienen' of contacteer ons via tel 053 77 9300 om een afspraak te maken.

Kunnen we deze pagina inhoudelijk nog verbeteren? Laat het ons gerust weten